Krátko pred smrťou písala blízkym listy. Milada v SND je silnou a emotívnou monodrám
 

SME, Jana Alexová, 09. 09. 2020

​Zľava Petra Dubajová a Vladena Škorvagová, Milada, Slovenské národné divadlo, 4. 10. 2020, Foto Braňo Konečný

Milada v Slovenskom národnom divadle je inscenácia, ktorú treba vidieť i v čase, keď sa svet trápi pandémiou. Je dôležitým odkazom i posolstvom nielen o tom, ako veľmi si máme vážiť slobodu.

Čo by ste napísali svojim blízkym, keby ste vedeli, že o pár dní umriete a nie prirodzenou smrťou?

Článok pokračuje pod video reklamou

Keby ste vedeli, že o tri dni vás nespravodlivo popravia. Kruto zavraždia po vykonštruovanom súdnom procese. Len na výstrahu pre ostatných.

Ťažko si dnes predstaviť, čo prežívala a ako sa cítila česká politička Milada Horáková, keď tri dni pred svojou popravou vo väzení písala listy svojim najbližším - manželovi, dcére, sestre i priateľkám.

A predsa s odvahou a odhodlaním slová formulovala do dojemných viet, vyznávala sa zo svojich zlyhaní, odprosovala, ale dávala i rady a povzbudzovala.

Kde našla silu, aby jej listy mali zmysel, aby sa jej netriasli ruky, aby sa vôbec dali prečítať?

Miladu Horákovú popravili komunisti po vykonštruovanom procese 27. júna 1950.

Texty vychádzajú z listov

Po posledných listoch Milady Horákovej siahol režisér Matúš Bachynec. K tohtoročnému 70. výročiu justičnej vraždy Milady Horákovej chcel urobiť inscenáciu, ktorá pripomenie jej odvahu i hrôzu červenej totality.

Pôvodne mala vzniknúť ešte na jar pre zvolenské divadlo a hrávať sa v kaplnke na Zvolenskom zámku. Pandémiakoronavírusu situáciu skomplikovala a inscenácia s názvom Milada si napokon musela nájsť nového hostiteľa.

Je ním Slovenské národné divadlo, ktoré Miladu v réžii Bachynca uvádza v Modrom salóne.

Bachyncova inscenácia je intímnou dojemnou dokudrámou, ktorá textovo vychádza zo siedmich z desiatich listov, ktoré Milada Horáková napísala v priebehu troch dní pred svojou popravou.

"Veľa inscenácií, ktoré o Milade vznikli, sa zameriava na politikum doby. My sme na to chceli ísť inak. Keď sme si prečítali listy, vedeli sme, že aj z nich je jasné, aké hrôzy hnedej aj červenej totality má Milada za sebou. A to na hru úplne stačilo," vysvetľuje režisér Matúš Bachynec. Súhlas na spracovanie listov do dramatického textu poskytla divadelníkom dcéra Milady Horákovej Jana Kánska. "Sú to fragmenty zo siedmych listov, nie kompletné znenia. Samozrejme, niečo sa stratilo aj pri preklade do slovenského jazyka. A takisto museli prejsť úpravou, aby sa mohli stat divadleným textom," objasňuje režisér.

Podobnosť berie dych

Súkromný intímny svet v listoch tak veľké historické dejiny odsunul. Politické udalosti sa dohrávajú akoby v pozadí, no predsa ich cítiť v každej vete.

Nedajú sa poprieť, ani skryť, presakujú cez každé slovo, ktorým sa Milada prihovára svojim milovaným.

Necítiť v nich zlobu, ani nenávisť, skôr pokoj, zmierenie sa so svojim osudom. Veľkosť ženy, ktorá písala svoje posledné slová.

I ona bola predsa len obyčajným človekom s chybami. Aj ženou, ktorá žiarlila na svokru a sama s ňou nemala ideálny vzťah. Vyznáva sa z toho a odprosuje, s pokorou, ľudsky, úprimne. Aj vďaka autentickosti textu sa emóciám nedá vhnúť. Navyše ich umocňuje i prirodzený výkon herečky Vladeny Škorvagovej, ktorej pomáha aj výrazná fyzická podoba s Miladou Horákovou. Hlavná predstaviteľka má s hrôzami totality aj vlastnú skúsenosť v rodine. "Mňa táto téma zaujíma dlhé roky. Môj otec bol Čech a bol komunistickým režimom pomerne výrazne stíhaný. Samozrejme, že to ovplyvnilo celú našu rodinu. Otec dnes už nežije, ale celé toto predstavenie vnútorne venujem jeho pamiatke," vraví Škorvagová.

Divadlo, ktoré potrebujeme

Bachyncova Milada je monodráma, napriek tomu, že Vladenu Škorvagovú na javisku sprevádza ďalších päť hercov. Režisér scénu umiestnil do domáceho prostredia Milady Horákovej. Diváci tak sledujú akúsi poslednú rodinnú večeru, no nie v doslovnom slova zmysle. Skôr metaforickom. Ten pocit umocní režisér i veľmi priamym gestom, keď Milada umyje nohy svojim najbližším. Dialógy absentujú, ale nechýbajú.

Komorný herecký súbor si vystačí s emóciami v tvárach i s hudbou, ktorú pre inscenáciu zložila skladateľka Andrea Bučková. Stvárňuje v nej aj Miladinu sestru Věru.

 

Milada v Slovenskom národnom divadle je inscenácia, ktorú treba vidieť i v čase, keď sa svet trápi pandémiou. Je dôležitým odkazom i posolstvom nielen o tom, ako veľmi si máme vážiť slobodu.

Vypnúť reklamu

Ale tiež, aké dôležité je mať medzi nami ženy, akou bola Milada Horáková. A v neposlednom rade aj o tom, aké dôležité je divadlo a umenie.

Hodnotenie redakcie: 5 hviezdičiek z 5



Článok bol publikovaný v denníku SME dňa 9. 9. 2020

  • Facebook - Grey Circle